Ing. Lenka Cásková

23. říj 20202 min

Nová výzva k programu COVID - Nájemné

Aktualizace: 16. led 2021

23. 10. 2020

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou výzvu, která má pomoci zasaženým podnikatelům s úhradou nájemného.

PRO KOHO:

Pomoc je určena podnikatelům, kteří museli dočasně uzavřít provozovny v souvislosti s krizovým mimořádným opatřením. Z okruhu oprávněných žadatelů jsou vyloučeny pouze provozovny, které tvoří výjimky, obsažené v usnesení vlády.

KOLIK:

Výše podpory činí 50 % nájemného za období od 1. 7. 2020 do 30. 9. 2020. Výše podpory se odvíjí od nájemného, sjednaného v nájemní smlouvě, uzavřené a účinné před 1. 7. 2020. U žadatelů - plátců DPH - je výše podpory bez DPH, účtované k nájemnému. Maximální výše podpory je 10 mil. Kč pro všechny provozovny jednoho žadatele a maximální výše podpory z první a druhé výzvy se nesčítá.

PODMÍNKY:

Podmínky pro čerpání podpory jsou:

  • úhrada alespoň 50 % nájemného žadatelem nejpozději do podání žádosti o poskytnutí podpory. Již neplatí podmínka z předchozí výzvy, kdy pronajímatel musel poskytnout slevu z nájemného.

  • žadatel není spřízněnou osobou s pronajímatelem. Nájemce a pronajímatel tedy nesmí být osobami blízkými dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a dále například nesmí být osobami ovládajícími a ovládanými, osobami jednajícími ve shodě v souladu se zákonem o obchodních korporacích.

  • žadatel není v prodlení s platbou vůči veřejným institucím, jako např. finančnímu úřadu, OSSZ, zdravotním pojišťovnám, celní správě apod., přičemž tato platba byla splatná 30.6.2020. Za nedoplatek se nepovažuje uzavřená dohoda o posečkání daně či splátkách a opožděné platby daní či odvodů na základě liberačních balíčků MF či opatření MPSV.

OD KDY:

Žádosti o podporu lze podávat od 21. října 2020 do 21. ledna 2021. Uvolňování prostředků schválených žádostí bude však možné až po udělení notifikace Výzvě 2 Evropskou komisí.

JAK:

Žádost se podává prostřednictvím informačního systému přístupného z Portálu AIS MPO. Žadatel se musí nejprve registrovat, tedy založit svoje identifikační údaje. Pro registraci je nutné, aby žadatel disponoval některým z prostředků elektronické identifikace (eObčanka, čipová karta Starcos, mojeID). Pokud se žadatel do systému registroval již v první výzvě, nová registrace není nutná. K žádosti se dokládá:

  • čestné prohlášení žadatele, že splňuje podmínky pro poskytnutí podpory

  • české prohlášení pronajímatele o existujícím nájemním vztahu

  • doklad, který potvrzuje uhrazení obvyklé výše nájemného za 2 po sobě jdoucí měsíce z období od 1. 7. 2019 do 30. 6. 2020

  • doklad, který potvrzuje uhrazení části nájemné za období čerpání podpory a to alespoň ve výši požadované podpory.

Čestná prohlášení systém vygeneruje automaticky, žadatel a pronajímatel je mohou elektronicky podepsat nebo po vytištění vložit do systému s ověřenými podpisy.

Dokladem, potvrzující úhrady, může být výpisy z běžného účtu, potvrzení o provedené úhradě nebo příjmový pokladní doklad.

Podporu COVID - Nájemné je již možné kombinovat s jinou podporou čerpanou za stejné období, za které je žádána podpora COVID - Nájemné.

Závěrem je nutné upozornit žadatele o podporu, že jsou povinni uchovávat dokumentaci spojenou s přijetím podpory (zejména nájemní smlouvu s případnými dodatky) po dobu 10 let od poskytnutí podpory. Po tuto dobu je příjemce podpory povinen umožnit kontrolním orgánům provedení kontroly oprávněnosti čerpání podpory.

Ing. Lenka Cásková

daňový poradce

    410
    0